Al geruime tijd geef ik paardrijles en tijdens mijn opleiding aan het NHB Deurne ben ik vooral opgeleid om op de klassieke manier les te geven. Deze methode is voornamelijk gebaseerd op de ‘Klassieke Rijkunst’, om het paard zo te rijden dat het paard zijn hele lichaam gebruikt tijdens de training, het prestatievermogen vergroot en gehoorzamer wordt, maar ook geestelijk gezond blijft, zodat het paard gezond oud kan worden.
Naast wat het paard nodig heeft, is het ook van belang om te kijken naar wat de ruiter nodig heeft om het paard zo goed mogelijk te kunnen rijden en begeleiden.
Tijdens het rijden zal het paard spiergroepen moet aanspreken die hij in het wild niet gebruikt. Het paard spreekt deze spiergroepen aan om de ruiter te kunnen dragen.
De reden hiervoor is vrij simpel, een paard is qua gewicht voor 2/3 op zijn voorhand gebouwd en 1/3 op zijn achterhand. Op het moment dat je een paard gaat rijden ga je meer gewicht op de voorhand leggen, doordat je daar het zadel neerlegt en dus plaats neemt op de voorhand.
Als je het paard hierin niet begeleidt om zijn spieren aan te spannen dan zal het paard zijn natuurlijke houding aannemen en zal hij zijn voorhand overbelasten. Dit zal uiteindelijk resulteren in een blessure. Het is dus noodzakelijk dat het paard meer gewicht op zijn achterhand overneemt, om een naar een gelijkmatige balans over te gaan.
Het jonge paard zal van zijn natuurlijke balans op zijn voorhand, over moeten gaan naar balans over alle vier de benen, om jou als ruiter te kunnen dragen. Als het paard wat jaren verder in zijn opleiding is en over 4 benen kan lopen, kan hij ook wat meer draagkracht overnemen op zijn achterhand. Op het moment dat een paard van zijn gelijke evenwicht naar zijn dragende achterhand gaat en gespierder raakt, heeft hij meer ruimte aan de voorhand om meer pasruimte te maken vanuit zijn schouder en zal hij ook lichter in de ruiterhand worden.
Les informatie:
Lessen vinden plaats op de locatie van de ruiter, ik beschik niet over een eigen leslocatie. Gedurende de lessen wordt gebruikt gemaakt van een headset, zodat de ruiter mij beter verstaat en zich volledig op zijn/haar paard kan focussen zonder afgeleid te zijn door omgevingsgeluiden.
Voorheen heb ik veel groepslessen gegeven op verschillende maneges, echter ben ik wel van mening dat je door privéles beter en effectiever begeleid kan worden.
Lessen duren bij voorkeur 45-60 minuten. Korter is mogelijk, echter niet wenselijk.
De lessen betreffen voornamelijk dressuur.
Les opbouw:
Geheel afhankelijk van de combinatie wordt er de eerste les een doel opgesteld. Zo een doel is voor iedereen anders en kan geheel naar eigen wens worden ingevuld.
De les begint met het loswerken van het paard door gymnastische oefeningen uit te voeren, deze kunnen zowel in stap als in draf verreden worden. Daarna volgen enkele oefeningen die naar niveau worden ingevuld en zich richten op het te behalen doel.
Zoals gezegd geef ik voornamelijk les op basis van de klassieke rijkunst, waarbij ik kijk naar de africhtingsfase van het paard. Dit gaat aan de hand van het “Skala der Ausbildung”.
Na de training wordt een cooling-down gedaan en zal het paard met gymnastische oefeningen rustig weer tot stap gebracht worden.
Het Skala der Ausbildung is de leidraad van het Dressuur, hierin wordt de volgorde van africhting bepaald. Als deze stappen nauwkeurig gevolgd worden zal het paard in een gelijkmatige training van de basis naar hoger dressuur getraind kunnen worden.
De 6 stappen van het Skala der Ausbildung:
- Takt
- Ontspanning
- Aanleuning
- Impuls & Schwung
- Rechtgerichtheid
- Verzameling
Deze 6 stappen worden uiteindelijk in 3 verschillende fases ingedeeld.
In de verschillende fases komt wederom het evenwicht van het paard naar voren.
Fase 1: Het natuurlijk evenwicht ( 1-2)
Fase 2: Het horizontaal evenwicht ( 3-4)
Fase 3: Het verzamelde evenwicht ( 5-6)
Alle stappen staan in verbinding met elkaar en kunnen niet onafhankelijk van elkaar worden getraind. Tijdens de opleiding zal je eerst de eerste stap bevestigd moeten hebben voordat je aan de volgende africhtingsfase kan beginnen.
Het kan zo zijn dat je soms een stap terug moet om de volgende fase van de training aan te kunnen en de vorige stap moet herhalen en bevestigen. Het Skala der Ausbildung heeft uiteindelijk als doel om tot ‘’Durchlassigkeit’’ te komen.
“Durchlassigkeit” staat voor volledige souplesse, een paard wat zijn gewicht meer op de achterhand verdeeld en constant open staat voor de hulpen van de ruiter.
Voorwaarden:
Het is van belang dat de ruiter gebruik kan maken van een rijbaan en dat de veiligheidsvoorschriften zoals de KNHS deze stelt in acht genomen kunnen worden.